För några veckor sedan köpte jag Smashbox Studio skin foundation och känner att jag har fått grepp om den nu så jag vill skriva vad jag tycker om den.
 Vi börjar med det jag gillar med denna foundation: Täckningen är väldigt bra. Det är medel till full täckning och det passar mig utmärkt. Jag skulle jag nog säga den har en halvmatt finish så resultatet ser väldigt naturligt ut. Min plan var att använda den kvällstid och ej som min vardagsfoundation just för täckningsgraden, men den håller inte riktigt upp till vad den säger att den ska göra.
 
Såhär beskriver dom foundationen på smashbox hemsida: "Life is your set. Stay flawless for 15 hours with this photo shoot secret to picture perfect skin. This long wearing, hydrating formula blurs imperfections using light diffusing spheres and delivers natural-looking, buildable medium-to-full coverage while keeping skin hydrated and shine free all day.
• Sweat and humidity resistant
• Transfer-proof and oil-free."
 
Nu till det jag inte gillar så mycket: Jag tycker inte att den håller i 15 timmar (för ja, jag har faktiskt haft på mig den så länge...). För mig spelar det inte jättestor roll om en foundation håller så länge för seriöst vem har på sig smink så länge? Om den håller en hel arbetsdag, skoldag, fest etc så är det det enda som har betydelse för mig. Den håller tillräckligt länge för mig men det är inte 15 timmar.
 
Dom påstår att det ska vara en återfuktande formula. Jag är lite splittrad när det gäller den här delen. Den ser jättefin ut i hela ansiktet förutom på min näsa. Där ser det ut som att jag är flakig och väldigt torr. Jag har blandad till fet hy så detta är något nytt för mig. Jag har aldrig upplevt att min näsa ser torr ut medans resten av mitt ansikte ser helt naturligt ut. Min näsa är mitt största problemområde för att den konstant är röd som en tomat + att jag kan bli väldigt fet runt hela det området. Jag blir inte fet när jag använder den här foundationen men är en flakig näsa verkligen så mycket bättre än en glansig? Nej, skulle inte tro det. 
Jag har testat att applicera den med olika borstar, svampar och fingrarna, har testat olika primers men inget fixar problemet tyvärr.

Min slutsats är att jag inte kommer köpa den igen men jag kommer att använda den i vissa områden av ansiktet för att helheten ser fin ut men får helt enkelt använda nått annat på näsan för stunden ;).
 
Kom ihåg att bara för att den här produkten inte funkar för mig behöver den inte funka dåligt för dig. Om du är intresserad av att testa en foundation som är lite dyrare så rekomenderar jag dig att be om att få ett litet prov av den så du kan testa den innan du köper:) 
 
foundation, review, smashbox,

Kommentera

Publiceras ej